Home » IT essentials voor managers

Opleiding: IT essentials voor managers

Bij: Learnit

Inhoud van de cursus



Betere bedrijfsresultaten met de juiste IT-processen



Wat is ERP? Wat is CRM? Hoe pas ik IT projectmanagement- en procesmanagementmethodes als Agile, INK, Lean en Six Sigma toe? Hoe richt ik IT-support en IT-servicemanagement goed in? In de 3-daagse cursus IT Essentials voor Managers leer je alles over de belangrijkste IT- begrippen en -processen binnen je organisatie. Je krijgt de benodigde informatie en praktische handvatten om vanuit de business over IT mee te praten en een waardevolle bijdrage te leveren aan de juiste inrichting van de IT-processen en IT-systemen binnen jouw organisatie.


Inhoud



Op dag 1 van de cursus IT Essentials voor Managers leer je alles over de huidige IT-trends en ontwikkelingen op het gebied van e-business en e-commerce. Je ontdekt welke IT-systemen gangbaar zijn binnen bedrijven en hoe ze de business ondersteunen. Wat is ERP? Wat is CRM? Welke methodieken voor procesmanagement en informatiemanagement zijn er? En welke stuurinformatie kun je uit rapportage- en analysesystemen halen?


Dag 2 staat in het teken van goed opdrachtgeverschap bij de implementatie van nieuwe IT-systemen. Hoe ziet een selectie- en implementatieproces eruit? Wat zijn overwegingen om het zelf te doen dan wel uit te besteden? Wat is het verschil tussen traditioneel projectmanagement en Agile projectmanagement en welke methodieken zijn er? Hoe zit het met aspecten als onderhoud, support en servicemanagement voor IT-systemen?


Op dag 3 leer je de brug te slaan tussen de business en de IT. Hoe vertaal je businesswensen in een passend programma van eisen om de juiste systemen te selecteren en implementeren? Wat maakt jou een goede gesprekspartner in IT-kwesties? En hoe kun je vanuit de business invloed uitoefenen op belangrijke IT-beslissingen en belangenverschillen overbruggen?


Onderwerpen



In de training IT Essentials voor Managers komen de volgende onderwerpen aan bod:


Dag 1. Introductie IT: systemen, processen en rapportages


  • Trends, ontwikkelingen en innovaties in de IT
  • Bedrijfsinformatiesystemen en bedrijfsprocessen (ERP, CRM)
  • Procesmanagement en informatiemanagement: Lean, Six Sigma, INK en andere methodieken
  • Internet als verkoopkanaal: e-business / e-commerce
  • Stuurinformatie en inzicht uit rapportage- en analysesystemen



Dag 2. Goed opdrachtgeverschap in IT-projecten


  • Nieuw IT-systeem implementeren: van selectie tot livegang
  • IT outsourcing: wanneer besteed je IT-projecten uit?
  • IT projectmanagement: zo leid je een IT-project
  • Traditioneel projectmanagement versus Agile projectmanagement
  • Onderhoud en support van IT-systemen: updates en upgrades, fixes, requests for change
  • IT Servicemanagement; Service Level Agreements (SLA?s)



Dag 3. Businesswensen vertalen naar IT-oplossingen


  • Business requirements: een goede businessgesprekspartner zijn voor IT
  • Beïnvloed IT-beslissingen en overbrug belangenverschillen tussen IT en business



Doelgroep



De cursus IT Essentials voor Managers is ontwikkeld voor iedereen zonder IT-achtergrond die in zijn functie business en IT met elkaar moet verbinden of over IT-onderwerpen moet (mee)beslissen. Bijvoorbeeld managers en leidinggevenden, accountmanagers, projectleiders of opdrachtgevers.


Resultaten



Na afloop van de training IT Essentials voor Managers:

  • ken je alle relevante IT-begrippen en -processen voor jouw functie en organisatie.
  • weet je welke IT-activiteiten voorkomen binnen organisaties.
  • heb je inzicht in de manier waarop IT bijdraagt aan je organisatiedoelen.
  • kun je vanuit het perspectief van e-business / e-commerce aangeven wat je op IT-gebied nodig hebt om je doelstellingen te bereiken.
  • ken je het belang van goede managementinformatie en weet je hoe IT hieraan bijdraagt.
  • weet je welke stuurinformatie afkomstig is uit welke IT-systemen.
  • kun je afwegen of je een IT-project beter kunt uitbesteden of zelf doen.
  • ken je meerdere methodieken om IT-projecten en IT-processen te beheersen.
  • kun je een waardevolle bijdrage leveren aan de selectie en implementatie van IT-systemen.
  • ken je de voorwaarden van goed IT Servicemanagement.
  • weet je uit welke onderdelen een goede SLA bestaat.
  • kun je meedenken over het vertalen van businesswensen naar IT-oplossingen.
  • kun je meepraten over en invloed uitoefenen op IT-beslissingen.
  • ben je in staat belangenverschillen tussen IT en business te overbruggen.

Toelatingseisen: wat heb je nodig?



Om deel te nemen aan de cursus IT Essentials voor Managers is geen specifieke voorkennis vereist.

Duur van de cursus

3 dagen

Kosten van de cursus

1725 Euro

Algemene informatie over de cursus

Vanuit de business meepraten over IT? Waardevolle bijdrage leveren aan IT-projecten? Doe mee met de 3-daagse cursus IT Essentials voor Managers van Learnit.

Informatie aanvragen

Gegevens aangeduid met een * zijn verplicht in te vullen.
jaar
 
resterend: tekens
 
02BdD Typ de code exact over: (hoofdlettergevoelig)
 
© Copyright 2009-2024 Particuliereopleidingen.nl | Algemene voorwaarden | Overzicht van onze aanbieders | Adverteren