Home » Communicatiestrateeg

Opleiding: Communicatiestrateeg

Bij: Competence Factory

 
 

Opleidingsinhoud

Wat kun je na het volgen van de opleiding Communicatiestrateeg

  • Je kunt een brandingstrategie voor binnen je organisatie ontwikkelen en uitvoeren
  • Je kunt een online brandingstrategie uitdenken en in praktijk brengen
  • Je weet hoe je jouw eigen, persoonlijke 'brand' definieert en doorontwikkelt
  • Je kunt Agile en Scrum toepassen op een marketing- en communicatieafdeling
  • Je weet hoe je het verhaal van jouw organisatie effectief uitdraagt met corporate storytelling
  • Je kunt customer insights, customer journeys en strategische plannen compact en aantrekkelijk visualiseren met zakelijk tekenen.


>

Programma van de opleiding Communicatiestrateeg

Internal Branding en Brand Strategy
College 1

  • Het nut van internal branding aan de hand van praktijkcases.
  • Fusie, overname en reorganisatie.
  • Merkpositionering als vertrekpunt.
  • Reputatiemanagement.
  • Visionair en zichtbaar leiderschap.
  • Wat levert het op?


College 2

  • Aan de slag: betrokkenheid van medewerkers vergroten doe je zo. Geef richting aan de organisatie!
  • Rol van waarden en identiteit aan de hand van het corporate identity-model.
  • Merkidentiteitmodel: herken je eigen merk.
  • Hand in hand: communicatie, HR en marketing


College 3

  • Aan de slag: ontwikkel een internal branding-concept.
  • Praktijkcases ter inspiratie.
  • Meetmethodiek.
  • Interne community.


College 4

  • Interventie: pitches als vertrekpunt voor je internal branding-traject.
  • Aanscherping door de groep.
  • Interventie: internal branding-kalender.
  • Aanscherping door de groep.


Online Branding
DAG 1 De strategie achter je merk

  • Van brand strategy naar online branding
  • Personal brands en corporate brands
  • Brand identity-modellen en -archetypes
  • Customer journey en touchpoints
  • Emotionele verbinding en associaties
  • Best practices


DAG 2 Bouw je merk online

  • Contentstrategie voor je brand
  • Je merk op social media
  • Formats en rubrieken
  • Online conversaties
  • Employee advocacy
  • Je merk online monitoren


Adviseren en Personal Branding
College 1

  • Personal branding-test
  • Je eigen fascinatiekracht blootleggen
  • Uitleg: wat is personal branding?
  • Jouw personal branding-plan.


College 2

  • Anderen overtuigen met jouw personal brand.
  • Je personal brand toepassen in presentaties.
  • Je personal brand inzetten in online communicatie: bouw je eigen merk op social media.
  • Oefeningen.


Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie
Dag 1
College 1

  • First things first: wat is het verschil tussen Agile, Lean, Kanban en Scrum?
  • Wat hebben ze met elkaar te maken?
  • Hoe zijn Agile, Lean, Kanban en Scrum relevant voor marketing, communicatie, sales en HRM?


College 2

  • Het grote Scrum-plaatje: rollen, rituelen en artefacten
  • Wat ze je niet vertellen, maar wat je wel moeten weten over Agile en Scrum
  • Wat is een Sprint Review?
  • En wat is een Sprint Retrospective?


Dag 2
College 3

  • Aan de slag met Scrum
  • Handige tools om te gebruiken
  • Aanloop naar je eerste Sprint


College 4

  • Verdieping: Vision, Sprint Goal, Roadmap
  • Verdieping: Scaling Agile
  • Voorbereiding op je examen (Scrum Master of Product Owner)
  • Retrospective


Corporate Storytelling

  • Wat houdt storytelling in? En waarom is storytelling belangrijk?
  • We analyseren wat een verhaal krachtig maakt aan de hand van het motorisch moment.
  • We onderzoeken twee andere elementen van storytelling: de moraal en de heilige graal. Je leert een kernboodschap schrijven en je houdt bovendien een interview.
  • Ieder verhaal kent een held. Wie is de held in jouw corporate story? Je ontwikkelt een karakterbeschrijving.
  • Een sterke corporate story straalt merkpersoonlijkheid uit. Je werkt voor jouw organisatie de merkpersoonlijkheid uit en enkele archetypes.
  • We behandelen krachtige stijlfiguren als metaforen en symbolen. Je schrijft een boodschap met behulp van een metafoor.


Zakelijk Tekenen
Dag 1
College 1

  • Wat maakt zakelijk tekenen zinvol?
  • Basisvormen
  • Mensen en emoties tekenen


College 2

  • Zelfvertrouwen krijgen in visualiseren
  • Hoe maak je meteen indruk met je tekeningen?
  • Workshops faciliteren met templates


Dag 2
College 3

  • Feedback op je werk
  • Jouw beelden naar the next level
  • Train je visuele brein


College 4

  • Datavisualisatie
  • Graphic facilitation
  • Tekenen van customer insights & customer journeys
  • Strategische plannen visualiseren


>

Opleidingsduur

10 dag

Kosten

EUR 5250.00

Bijzonderheden

De lessen worden klassikaal aangeboden.

Plaatsen / leslocaties

Utrecht

Beroepsbeeld: waar werk je en wat doe je?

Een sprong vooruit maken in het communicatievak? De opleiding Communicatiestrateeg stoomt je er klaar voor. Je leert niet alleen de ins & outs van branding kennen, maar werkt ook aan je persoonlijke communicatieskills. Verder ga je aan de slag met corporate storytelling, oefen je met Agile werken op een marcom-afdeling, en leer je zakelijk tekenen om inzichten compact en effectief over te brengen. Schrijf je gauw in - want wat je vandaag leert, breng je morgen al in praktijk.



De opleiding Communicatiestrateeg bestaat uit 5 trainingen die goed op elkaar aansluiten:

  • [url=/business-school/trainingen/internal-branding-en-brand-strategy]Internal Branding en Brand Strategy

  • [url=/business-school/trainingen/online-branding]Online Branding

  • [url=/business-school/trainingen/adviseren-en-personal-branding]Adviseren en Personal Branding

  • [url=/factory/trainingen/agile-marketing-scrum]Agile en Scrum voor Marketing en Communicatie

[li]

Informatie aanvragen

Gegevens aangeduid met een * zijn verplicht in te vullen.
jaar
 
resterend: tekens
 
C125B Typ de code exact over: (hoofdlettergevoelig)
 
Copyright 2009-2020 Particuliereopleidingen.nl | Algemene voorwaarden | Overzicht van onze aanbieders | Adverteren