Aventus
Laan van de Mensenrechten 5007331 VZ APELDOORN


Heeft kennis van de ontwikkeling van het baby-brein bij kinderen van 0 tot 18 maanden en de invloed hiervan op het gedrag van de baby;
Heeft specialistische kennis van de cognitieve, taal-, fijne en grove motorische, zintuiglijke en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen van 0 tot 18 maanden;
Heeft specialistische kennis van de mijlpalen gerelateerd aan de cognitieve, taal-, fijne en grove motorische, zintuiglijke en de sociaal-emotionele ontwikkelingsgebieden van kinderen van 0 tot 18 maanden;
Heeft specialistische kennis van spel- en ontwikkelingsmaterialen, specifiek sensomotorisch en sensopatisch materiaal, in relatie tot de ontwikkelingsfase (de pasgeborene, de roller, de kruiper en de lopende dreumes) waarin de baby zich bevindt en de behoeften van de baby;
Heeft kennis van de fysieke ontwikkeling van kinderen van 0 tot 18 maanden;
Heeft kennis van voedingsstoffen die mogelijk allergische reacties kunnen opwekken bij baby?s;
Kan baby's op een respectvolle manier verzorgen (verschonen, voeden en naar bed brengen) met als uitgangspunt de eigen inbreng van de baby conform de ontwikkelingsfase van de baby;
Kan omgaan met de verschillende temperamenten van baby?s (bijvoorbeeld onrustige baby's);
Kan signalen (verbale en non-verbale) van baby?s herkennen, begrijpen en hierop anticiperen;
Kan in interactie met de baby handelingen vooraf benoemen en duidelijk afsluiten;
Kan interactief lezen met baby?s waarbij rijke taal wordt toegepast;
Kan tiltechnieken voor baby?s toepassen op een voor de baby respectvolle en ergonomisch verantwoorde manier, zoals basisbevestigend dragen;
Kan inspelen op het individuele slaap- waakritme van de baby;
Kan zorgen voor een voorspelbare structuur, zowel voor de individuele baby als voor de groep;
Kan baby?s respectvol corrigeren conform de leeftijd;
Kan interacties tussen baby?s onderling stimuleren en begeleiden;
Kan op speelse wijze omgaan met dynamiek tussen kinderen van 0 tot 18 maanden;
Kan antwoorden geven op vragen van ouders met betrekking tot ontwikkeling en welbevinden van de baby;
Is zich bewust van eigen invloed op de baby (druk, rustig, concentratie) en kan hiermee professioneel omgaan;
Kan activiteiten aanbieden uitgaande van kennis van de brede ontwikkeling en de behoeften van de individuele baby: signaleren, creëren en benutten van kansen;
Kan spel- en ontwikkelingsmaterialen aanbieden passend bij de ontwikkelingsfase en behoeften van de baby;
Kan een rijke speelleeromgeving creëren die recht doet aan de brede ontwikkeling en behoeftes van baby's.
Q&A; tijdens de Q&A wordt de theorie behandeld en kun je werken aan leervragen en vragen stellen aan de vakdocent. Afhankelijk van het programma kan de Q&A ook online plaatsvinden;
Skills/werkplaats; tijdens de skills werk je aan opdrachten, oefen je praktijksituaties en train je vaardigheden onder leiding van een vakdocent;
Na het afronden van het theoretische gedeelte wordt het examen in de praktijk afgelegd.